Sistema Internacional d’Assegurança d’Automòbil

Sistema Internacional d’Assegurança d’Automòbil

El Sistema Internacional d'Assegurança d'Automòbil és un mecanisme de protecció per a les vícitimes d'accidents de trànsit transfronterers

L’anomenat “Sistema de la Carta Verda” (“Green Card System”) és el Sistema Internacional d’Assegurança d’Automòbil creat l'any 1949 seguint una recomanació de la Comissió Econòmica per a Europa de l'ONU (UNECE) sobre la base de la Recomanació núm. 5 adoptada pel Grup de Treball sobre Transport per Carretera del Comitè de Transport Interior. És un acord internacional pel qual es facilita la circulació de vehicles entre els diferents països que el componen. El Principat d’Andorra s´hi va adherir l’any 1996.

Els objectius del “Sistema de la Carta Verda” són:

  • El pas de fronteres: facilitar el trànsit internacional alliberant als automobilistes d'un país membre que visiten altres països membres de contractar una pòlissa d'assegurança cada vegada que travessen una frontera, sempre que estiguin assegurats al seu propi país.
  • La liquidació de sinistres: garantir que les víctimes d'accidents de trànsit transfronterers, és a dir causats per un conductor d'un país membre, siguin degudament indemnitzades d'acord amb les normes que regulen l'assegurança obligatòria de responsabilitat civil derivada de la circulació de vehicles automòbils del país on s'ha produït l'accident i no resultin perjudicades pel fet que l’accident hagi estat causat per un vehicle estranger.

Objectiu del sistema: Habilitar un vehicle del país A per circular pel país B estant cobert per l'assegurança d'automòbil original subscirta al país A.


Els seus membres són:

  • El Sistema de la Carta Verda està format per 46 Oficines Nacionals que representen unes 1.500 companyies asseguradores d’automòbils a 50 països d’Europa, el nord d’Àfrica i l’Orient Mitjà, que són reconegudes per les seves autoritats nacionals i garanteixen que el sistema funcioni correctament.
  • Una Oficina Nacional d’Assegurança o Oficina de Carta Verda (“Green Card Bureau”) és una organització establerta a cada país adherit al Sistema Internacional d’Assegurança o Sistema de Carta Verda, que garanteix que una víctima que pateix danys per un accident de trànsit causat per un vehicle estranger (originari d’un altre país participant del Sistema) serà indemnitzada al país de l’accident. L’Oficina Nacional d’Assegurances (‘Bureau’) del país de l’accident podrà, posteriorment, recuperar totes les indemnitzacions pagades de l’Oficina (‘Bureau’) del país d’on prové el vehicle responsable. Per tant l’Oficina Nacional atén les reclamacions, tramita i liquida els sinistres en què està implicat un vehicle estranger visitant. Les diferents Oficines Nacionals col·laboren sobre la  base del Reglament Intern signat bilateralment entre cadascuna d’elles.
  • Tots els membres pertanyen a una organització internacional no governamental anomenada Council of Bureaux’ (CoB), que té la seva secretaria a Brussel·les.
  • El Consell d'Oficines Nacionals d'Assegurança (‘Council of Bureaux – COB’) s'ocupa de la protecció de les víctimes d'accidents de circulació transfronterers.
  • Les diferents Oficines Nacionals d'Assegurança es regeixen pel Reglament general del Consell d'Oficines Nacionals (‘Council of Bureaux – COB) i operen amb el reconeixement i l’aprovació dels seus governs. Cada Oficina representa les asseguradores de responsabilitat civil d’automòbil del seu país.

Les Oficines Nacionals (Bureaux) de cadascún dels països adherits al Sistema Internacional d'Assegurança d'Automòbil segueixen unes normes d'actuació comunes


Quin és el paper dels membres?

Les dues funcions principals de cada Oficina és gestionar i resoldre les reclamacions derivades d'accidents:

  • Causats al seu territori per vehicles matriculats en altres països. En aquests casos actua com a “Oficina del país de l’accident” o Oficina de tramitació (“Handling Bureau”) i té la responsabilitat, d’acord amb les disposicions legals nacionals en matèria d’assegurança obligatòria de responsabilitat civil derivada de la circulació de vehicles automòbils,  de la gestió i liquidació de les reclamacions derivades d’accidents causats pels vehicles visitants.
  • Causats en altres països per vehicles matriculats al seu territori. En aquests casos acta com a “Oficina de Garantia” (“Guaranteeing Bureau”) i garanteix els Certificats d’Assegurança d’Automòbil o Cartes Verdes emeses per les companyies asseguradores associades als seus prenedors.

Les Oficines també supervisen l'emissió de certificats internacionals d'assegurances, més coneguts com a Cartes Verdes, per part de les entitats asseguradores que pertanyen a l'Oficina nacional en cada mercat.

 


Àmbit geogràfic

El sistema de Carta Verda és principalment, però no exclusiu, un sistema europeu.

L’àmbit geogràfic del Sistema de Carta Verda s’estén a:

  • Països europeus situats a l’oest dels Urals i la mar Càspia;
  • Països que voregen la mar Mediterrània.

A part dels membres existents del Sistema de la Carta Verda, els països següents són elegibles per a la futura adhesió al “Council of Bureaux – COB”: Algèria, Armènia, Egipte, Geòrgia, Kazakhstan, Líban, Líbia i Síria.

Actualment estan suspesos del Sistema de Carta Verda els següents països membres: Rússia, Bielorússia i Iran.

 


Relacions Inter-Bureaux:

Les Oficines Nacionals col·laboren sobre la base dels Reglaments de Règim Intern signats bilateralment entre cadascuna d'elles.

La introducció del Sistema de la Carta Verda va ser una contribució important per a facilitar el trànsit internacional. No obstant això, mostrar un document a cada frontera encara requereix temps i crea obstacles a la lliure circulació de persones i mercaderies.

D'acord amb una directiva de vehicles de motor de 1972, els estats membres de la UE formen un únic territori dins del qual l'assegurança és obligatòria, però s'han suprimit les inspeccions de la Carta Verda a la frontera.

Així, encoratjats per les iniciatives europees, diversos països membres del Sistema de Carta Verda van “substituir” la Carta Verda o Certificat Internacional d’Assegurança per un Acord Multilateral, el “Multilateral Agreement - MA” (Secció III del Reglament General del Sistema de Carta Verda)  pel qual la matrícula del vehicle substitueix la Carta Verda com a prova d’assegurança.

 

Avui, aquest conveni internacional de l’Acord Multilateral engloba els 36 països següents:

  • Els 27 Estats membres de la Unió Europea;
  • 3 països addicionals que participen a l’Espai Econòmic Europeu: Islàndia, Liechtenstein i Noruega
  • 6 països addicionals que participen en aquest sistema per conveni: Andorra, Bòsnia i Hercegovina, Montenegro, Sèrbia, Suïssa i el Regne Unit.

Les Oficines signants del MA es reconeixen mútuament l’assegurança de responsabilitat civil derivada de la circulació de vehicles automòbils (MTPL en les seves sigles en anglès) sobre la base de l’origen del vehicle (a partir del concepte de “territori d’estacionament habitual”, tal com es descriu a l’article 1.4 de la Directiva codificada europea EU MID IV). En la majoria dels casos, un vehicle automòbil es troba normalment en el territori del país del qual porta la matrícula.

En conseqüència en el països de l’acord multilateral la Carta Verda ja no es un document obligatori necessari per creuar les fronteres per als seus conductors.

L’Oficina Nacional del país on es troba habitualment el vehicle garanteix el reemborsament de tots els danys causats per aquest vehicle en altres països, fins i tot si el vehicle no es trobés degudament assegurat.

Les Oficines Nacionals (Bureaux) de cadascún dels països adherits al Sistema Internacional d'Assegurança d'Automòbil segueixen unes normes d'actuació comunes.

Aquests països es troben llistats a la part posterior de la vostra Carta Verda i els podeu trobar en el llistat de països del Sistema de la Carta Verda o també els podeu consultar el web del ‘Council of Bureaux’.

En canvi la formalitat de mostrar la Carta Verda segueix vigent pels altres onze països restants del Sistema la Carta Verda (Secció II del Reglament General del Sistema de Carta Verda). En aquests països l’assegurança també és obligatòria i s’hi ha mantingut els controls fronterers de la Carta Verda.

 

Països no signataris de l’Acord Multilateral i en els que la Carta Verda és exigible:

AL - Albània És va unir l'any 1992

AZ - Azerbaitjan És va unir l'any 2016

BY - Bielorússia (suspès el 30/06/2023)

IR - Iran (suspès el 10/01/2026)

MA - Marroc És va unir l'any 1969

MD - Moldàvia És va unir l'any 1997

RUS - Rússia (suspès el 30/06/2023)

TN - Tunísia És va unir l'any 1969

TR - Turquia És va unir l'any 1964

UA - Ucraïna És va unir l'any 1997

També els podeu trobar al web del Consell d'Oficines / ‘Council of Bureaux’ .

Igualment disposes dels contactes de la xarxa d’Oficines Nacionals del sistema de Carta Verda,  al web del ‘Council of Bureaux’.